W codziennej pracy często tworzone są raporty, w których pojawiają się błędy (np. #N/D!, #DZIEL/0!). Niejednokrotnie błędy te zostawia się specjalnie i nie można ich usunąć. W tym momencie pojawia się problem – funkcje wyliczające zamiast poprawnych wartości pokazują błędy, które wystąpiły wcześniej. Z tym problemem bardzo łatwo można sobie poradzić wykorzystując funkcje tablicowe.
Excel dysponuje funkcjonalnością, która pozwala przeprowadzać obliczenia na danych przechowywanych w postaci tablicy – formuły (funkcje) tablicowe. W przypadku ich użycia argumentami są tablice (maksymalnie dwu wymiarowe), zamiast pojedynczych wartości. Inny jest również sposób akceptacji takiej formuły – na zakończenie edycji należy wprowadzoną formułę zaakceptować naciskając Ctrl+Shift+Enter.
Rozwiązanie tego problemu jest bardzo proste funkcja, która będzie np. sumowała wartości z danej kolumny powinna pomijać błędne wartości. Rozwiązanie wydaje się nie być trudne. Dla osób, które nie są zaznajomione z pracą z Excelem najprostszym rozwiązaniem jest stworzenie dodatkowej kolumny koło kolumny sumowanej, w której to będą przetrzymywane wartości prawidłowe. Osiągnąć to można za pomocą formuły:
=JEŻELI(CZY.BŁĄD(A1);””;A1)
Powyższa formuła w sytuacji gdy w komórce A1 pojawi się błąd zwraca wynik w postaci pustego ciągu znaków. W sytuacji gdy znajdzie się tam wartość poprawna – skopiuje tą wartość. Teraz wystarczy tylko już tylko stworzyć funkcję sumującą i jako argumenty formuły podać wartości zamiast z kolumny źródłowej to z obliczonej. Na koniec wystarczy tylko ukryć kolumnę z obliczonymi wartościami. Rozwiązanie to jest jednak bardzo nie elegancie i wymaga stworzenie dodatkowej niepotrzebnej kolumny.
Lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie funkcji tablicowych. Funkcja ta wykona dokładnie to samo co poprzednie rozwiązanie, ale nie będzie wymagała stworzenia dodatkowej kolumny. W tym celu należy połączyć wszystkie wykorzystane wcześniej funkcje:
{=SUMA(JEŻELI(CZY.BŁĄD(C2:C8);””;C2:C8))}
Należy pamiętać przy tym, że tak wprowadzoną funkcje należy zaakceptować poprzez naciśnięcie Shift+Ctrl+Enter.
W przypadku gdy jest się użytkownikiem Excela 2007 można wykorzystać nową funkcję JEŻELI.BŁĄD. Spowoduje to uproszczenie powyższej formuły do następującej postaci:
{=SUMA(JEŻELI.BŁĄD(C2:C8;””))}
Takie rozwiązanie można użyć również w przypadku innych funkcji (np. MIN, MAX, ŚREDNIA), które są dość często używane do wyliczania wartości.
mi
25/04/2018 o 11:41Pomogło, dziękuję